Nordax Group delårsrapport jan-sep 2015

JANUARI - SEPTEMBER

Siffror jämfört med januari-september 2014

• Låneportföljen ökade med 8,2% i oförändrade valutor från årsskiftet
  • Räntenettomarginalen ökade till 8,7% (8,2%)
  • Justerade totala rörelseintäkter uppgick till 689 MSEK (586). Totala rörelseintäkter uppgick till 660 MSEK (598)
  • Justerat K/I-tal förbättrades till 29,0% (29,6%)
  • Justerat rörelseresultat ökade med 11,9% till 283 MSEK (253). Rörelseresultatet uppgick till 170 MSEK (244)
  • Justerat resultat per aktie var 1,99 SEK (1,51). Resultat per aktie var 1,19 SEK (1,44)

TREDJE KVARTALET

Siffror jämfört med tredje kvartalet 2014

• Låneportföljen ökade med 3,7% i oförändrade valutor från föregående kvartal
  • Räntenettomarginalen ökade till 9,2% (8,5%)
  • Justerade totala rörelseintäkter uppgick till 243 MSEK (211). Totala rörelseintäkter uppgick till 226 MSEK (215)
  • Justerat K/I-tal förbättrades till 29,0% (29,6%)
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 103 MSEK (107). Rörelseresultatet uppgick till 83 MSEK (107)
  • Justerat resultat per aktie var 0,73 SEK (0,62). Resultat per aktie var 0,58 SEK (0,62)

VD HAR ORDET

Stark tillväxt inom nyutlåning

Det är ett nöje att presentera vårt första hela kvartal som noterat bolag. Vi har fått bra fart i affärerna under det tredje kvartalet, vilket får mig att se på framtiden med tillförsikt.

Vår nyutlåning utvecklades positivt under kvartalet och uppgick till mer än 1 miljard SEK. Under tredje kvartalet var nyutlåningen rekordhög. I september var försäljningen enastående och uppgick till 448 MSEK.

Nyutlåningen var fortsatt stark i Norge och Finland med goda räntenettomarginaler och bra kreditkvalitet. I Tyskland var utlåningen som väntat stark i kvartalet och vi är glada för det ökade bidraget från den här marknaden. Under tredje kvartalet stärkte vi vår position ytterligare inom stora lån tack vare den framgångsrika lanseringen av lån på 40 000 EUR i Finland och Tyskland i juni. Slutligen är vi också glada över att se en stor effekt från utökade marknadsföringsinsatser i Sverige och september var vår bästa månad hittills i år.

Vårt justerade rörelseresultat ökade med 11,9% under niomånadersperioden.

Vår totala räntenettomarginal visade en extraordinär utveckling och ökade till 9,2% i kvartalet från 8,5% samma kvartal föregående år. Ökningen beror huvudsakligen på lägre finansieringskostnader och starka marginaler på nyutlåning.

Kreditförlusterna på 1,5%, rullande 12 månader, låg på en förväntad nivå och var fortsatt stabila. Vi kompromissar aldrig med kreditkvaliteten och vår modell för reserveringar av kreditförluster är konservativ.

Nordax skyddar sin kapitaltäckningsgrad mot valutakursförändringar vilket innebär att delar av det egna kapitalet lämnas osäkrat mot valutakursförändringar. Rörelseresultatet i tredje kvartalet har påverkats av en svagare NOK, vilken minskade från 1,04 till 0,99 mot SEK. Detta motsvarar en negativ resultatpåverkan på 17 MSEK. Valutakurseffekten hade också negativ inverkan på tillväxten i låneportföljen mätt i SEK, motsvarande 147 MSEK. SEK/NOK-kursen var den 21 oktober tillbaka på 1,02.

Vårt underliggande resultat bekräftar styrkan i vår affärs-modell och vårt kunderbjudande. Nordax styrkor är vårt fokus på större konsumentlån till finansiellt starka kunder, många effektiva marknadsföringskanaler, diversifierade finansieringskällor, vår gedigna kreditprövningsprocess och robusta räntemarginaler.

Morten Falch

För mer information kan du kontakta

Morten Falch, VD,

+46 8 690 15 07,

morten.falch@nordax.se

Camilla Wirth, CFO,

+46 8 690 15 07,

camilla.wirth@nordax.se

Johanna Clason, treasurer och relationer med obligationsinvesterare, +46 8 690 15 07,

johanna.clason@nordax.se

Åse Lindskog, media och investerarrelationer,

+46 730 24 48 72,

ase.lindskog@nordax.se

Telefonkonferens

Media, analytiker och investerare är välkomna att ta del i en telefonkonferens den 22 oktober kl. 09.00.

VD Morten Falch, CFO Camilla Wirth och vice VD/COO Jacob Lundblad kommer att presentera resultatet. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor.

Telefonnummer:

Sverige: 08-566 426 63

Storbritannien: +44 203 428 14 02

USA: +1 646 502 51 17

Länk till ljudsändning:

Du kan även följa presentationen på

Nordax Group AB (publ) offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk. Denna information skickades in för offentliggörande den 22 oktober 2015 kl 07.30.

NOBA Bank Group AB (publ)
Gävlegatan 22

Org.nr 556647-7286
Registered Office: Stockholm